vasárnap, december 20, 2020

Karácsonyi filmajánló ‹Booktag›


Mivel én már teljesen karácsony-lázban égek, mindenképpen szerettem volna pár ilyen témájú bejegyzést is hozni, akkor is, ha mellette igyekszem télies hangulatú könyveket is olvasni és értékelni nektek. 

Ha minden jól megy, nemsokára hazautazunk az ünnepekre és végre találkozunk a családunkkal. Ilyenkor pedig elmaradhatatlanok a karácsonyi filmek, amikhez szép emlékek kötődnek. Hiába láttuk már őket százszor, akkor is megnézzük őket megint a kanapéra kucorodva, egymás mellett. Közben a karácsonyfán világítanak az égők és mézeskalácsillat van. 

Ez az érzés ihlette meg a következő booktag-et is. 


Összegyűjtöttem nektek a kedvenc téli-karácsonyi mozijaimat és szerettem volna, hogy legyen valami könyves vonatkozása is. Ezért ajánlok mindegyikhez egy-egy könyvet, aminek hasonló a hangulata vagy a témája. Ezek nem feltétlenül karácsonyi könyvek, inkább csak számomra hasonlítanak valamiben a filmekhez. 

Lássuk is a listámat! 


1. A Grincs 

Naomi Novik: Rengeteg 

Szerintem senkinek sem kell bemutatnom a zöld, büdi szőrmókot, aki utálja a karácsonyt és az azt ünneplő embereket. Minden ember életében van egy pont, amikor átélik ugyanezt az érzést, de talán a legtöbben gyorsan túl is lépnek rajta és a következő alkalommal ugyanúgy örülnek az ünnepnek, mint azelőtt.  

Naomi Novik regényében a varázsló ugyanilyen keményszívű, mégis elég egy gondoskodó, kedves lélek, hogy megtörjön a jég.



2. Klaus

Delphine de Vigan: No és én 

Klaus egyértelműen 2019 legjobb filmélménye volt számomra. 100%-ban megérdemli az összes dicséretet, amit kapott. Varázslatos mese a változásról, gyönyörűen megrajzolva.

Azért választottam mellé ezt a könyvet, mert egyrészt nagyon meghatározó olvasmány volt idén, másrészt ugyanúgy láthatjuk, ahogy valaki megpróbál segíteni a főszereplőnek, hogy kiléphessen a jelenlegi helyzetéből, ez pedig szívfacsaró szituációkat szül. 


3. Igazából szerelem 

Rosie Blake: Hygge holiday 

Klasszikus, romantikus karácsonyi történet, ahol mindenkivel történik valami, mindenki másmilyen, de a végén minden összejön és boldog lesz a karácsony. 

Hygge holiday ugyanez, csak éppen nem klasszikus, mert elég friss megjelenés. De imádnivaló, szívmelengető történet arról, hogy egy megkeseredett ember hogyan talál vissza a karácsonyhoz és a szerelemhez, ezzel pedig az egész kisváros újraéled. 


4. Charlie és a csokigyár  

Erin Morgenstern: Éjszakai cirkusz 

Nagyon szeretem Johnny Depp-et, mint színészt. A Csokigyárat tiniként láttam először, de nem vont le az értékéből. Az Éjszakai cirkusz pedig (aki már követi a bejegyzéseimet, az talán tudhatja, hogy) az egyik kedvenc regényem valaha. Azért hoztam egymás mellett őket, mert mindkettőben az utód felkutatása a téma valamilyen próbatétel segítségével, ráadásul szerintem kellőképpen varázslatos módon oldja meg mindezt a könyv és a film is. 
Az csak pluszpont, hogy nekem a Morgenstern kötet valamiért egy kicsit karácsonyi hangulatú, pedig egyébként semmi köze az ünnephez. 


5. Reszkessetek, betörők! 2. 

Elizabeth Wein: Fedőneve Verity 

Tegye fel a kezét, aki még soha nem látta a Reszkessetek, betörők-filmeket! ... Senki? Gondoltam. 

Nekem személy szerint a második rész sokkal jobban átadja a karácsonyi hangulatot, mint az első, hiszen itt már nem csak „céltalanul” próbáljuk megvédeni a házat Kevinnel, de a gyerekek karácsonyát mentjük meg. 

És ez a pont közös a filmben a Verity-vel. Régebbi olvasásom, de nagy kedvencem. A téma nem igazán illik az ünnephez, de a csellel való jótékony tettek miatt úgy gondoltam, ideillik. 


6. Jégvarázs

W. M. Paul Young: A viskó 

Azon túl, hogy mindkét történet hideg-rideg és havas (legalábbis egy részük), mindkettő az önmagunknak való megbocsátás folyamatát dolgozza fel. Igaz, hogy teljesen más szempontból, de mégis fontos téma ez, amit mindkét sztori szépen ír le, különböző korosztályoknak csomagolva. 

Egyébként A viskó egy olyan könyv, ami a spiritualitása miatt távol áll tőlem, de a film nagyon megfogott a gimiben és egy könyvtári cserebere alkalmával be tudtam szerezni, hogy elolvashassam. Nehéz történet, garantáltan zsepi szükséges mellé. 


7. A kutya, aki megmentette a karácsonyt  

W. Bruce Cameron: Egy kutya négy élete 

Annak ellenére, hogy sosem volt kutyánk, fiatal felnőtt koromra nagyon megszerettem a kisebb-nagyobb, csaholó szőrgombócokat. Főleg a tacsikért és a goldiekért rajongok, de igazából mindegy, csak kutya legyen. 

Szóval egyértelmű, hogy ennek a párosnak helye van a listámon. Mindkét történet főszereplője az ember legjobb barátja és szívmelengetően mesél arról, hogy amikor egy ilyen négylábú családtag csak jót akar, mennyire félre tudjuk érteni mi, emberek.  


8. Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény 

Neil Gaiman: Coraline 

Nem tudom miért, talán a film elején szereplő havas táj miatt, nekem a Narnia első része abszolút a karácsonyi nézendő-listára tartozik.

Mivel A Pevensie-gyerekek is egy másik világba kerülnek egy különleges átjárón keresztül, a Coraline-t tartottam ide passzolónak, amiben a kislány szintén egy másik valóságban köt ki. Ezen túl mindkettőt az ifjúságnak szánták és fontos üzenettel vannak ellátva.


9. Télapu  

Korossy Mária: Apu mackója 

Apu megmenti a karácsonyt, bár nem minden úgy sül el, ahogy az el lett tervezve. Ezzel az egy mondattal összefoglaltam a filmet és a mesét is, igaz, hogy Korossy Mária könyve aztán egy kallódó plüssmackó életét meséli el, azért fontos szerepe van benne az apának is. 


10. Karácsonyi lidércnyomás 

Christina Henry: Lost boy 

Ez az a film, amit én inkább halloween-kor nézek, mint karácsonykor, de mégis a szeretet ünnepe a téma, bár egy teljesen kicsavarodott perspektívából. 

Éppen ezért hoztam mellé példának a Lost boy-t, hiszen ez is egy egyébként szép gondolatú mese átdolgozása, már-már horrorisztikus stílusban.



Ez lett volna az én 10 legkedvesebb karácsonyi filmem és a melléjük ajánlott könyveim.

(Javallott mellé forrócsokit, halászlevet és mézeskalácsot fogyasztani!) 

Remélem, nektek is békésen telik az advent utolsó része és már készültök az ünnepre! 

 

Nektek mi a kedvenc filmetek karácsonykor? 

 

Szeretettel: OlvasóBari 



*a felhasznált képek forrása a google és a moly.hu 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése